Comarch ERP Optima moduł Serwis
Moduł Serwis Comarch ERP Optima
Moduł Comarch Optima Serwis dedykowany jest dla firm świadczących usługi, a także serwisujących sprzedawane towary. Może współpracować z modułem Comarch Optima Faktury oraz z modułem magazynowym Comarch Optima Handel / Handel Plus (w zakresie pobierania części z magazynu). W module Comarch Optima Serwis można:
- prowadzić kartoteki urządzeń serwisowanych (w podziale na rodzaje),
- swobodnie opisywać urządzenia serwisowane cechami (atrybutami), w tym również obowiązkowymi (np. wymagane jest podanie numeru seryjnego),
- rejestrować wszystkie przyjmowane w firmie zlecenia serwisowe (zrealizowane i „w toku”) i opisywać cechami,
- fakturować wykonane czynności oraz użyte części za pomocą jednej usługi (we współpracy z modułem Handel),
- harmonogramować zadania i rejestrować wykonane czynności (zlecenia są albo od razu przydzielane konkretnemu serwisantowi, albo trafiają do kolejki zgłoszeń
- oczekujących skąd serwisanci pobierają je dla siebie – w zależności od zasad obsługi serwisu w danej firmie),
- szybko wyszukiwać zlecenia i zadania przeterminowane lub na dziś,
- rejestrować historię realizacji napraw (wraz z rejestracją czasu trwania) oraz wykorzystanych części,
- bezpośrednio z poziomu zlecenia wystawić fakturę/paragon na wykonaną usługę (wymagany moduł Faktury),
- możliwość częściowego fakturowania usług,
- w przypadku zleceń związanych z wyjazdem do Klienta istnieje możliwość zarezerwowania czasu w terminarzu.
Dodatkowe możliwości modułu Serwis Comarch ERP Optima
Wprowadzanie zgłoszeń
W celu stworzenia formularza zgłoszenia usługi serwisowej stworzono pięć zakładek, dzięki którym łatwo filtrować i kontrolować zlecenie:
- Ogólne – zawiera wszystkie informacje ogólne dotyczące zlecenia,
- Kontrahent – na zakładce Użytkownik może wprowadzić kontrahenta i odbiorcę,
- Czynności – na zakładce Użytkownik może określić czynności do wykonania dla danego zlecenia serwisowego lub wprowadzić notatki,
- Części – zawiera informacje o wykorzystanych częściach; z poziomu tej zakładki Użytkownik może pobierać części potrzebne do realizacji zlecenia dokumentem MM lub
- utworzyć zamówienie u dostawcy na wskazane części,
- Atrybuty – zawiera informacje o atrybutach przypiętych do zlecenia, za pomocą których można wpisać charakterystyczne cechy danego zlecenia (numer seryjny, dane
- techniczne samochodu itp.),
- Dokumenty – zawiera listę związanych ze zleceniem dokumentów.
Sposób realizacji
Każda czynność, jaką należy wykonać w związku z realizacją zlecenia, może być przypisana do innego operatora. Użytkownik może określić sposób, w jaki ma być realizowana przez serwisanta dana czynność. Do wyboru są trzy opcje:
- niezależna – czynność, która może być zrealizowana w dowolnym momencie w trakcie realizacji zlecenia,
- po wykonaniu poprzedniej − czynność, która może być zrealizowana dopiero, gdy czynność poprzedzająca ją na liście zostanie wykonana,
- według terminu – czynność, która może być zrealizowana w podanym terminie.
Terminarz
W przypadku czynności wykonywanych w podanym terminie istnieje możliwość zarezerwowania czasu w terminarzu konkretnego operatora. Operatorzy mogą również filtrować na liście zlecenia, na których mają przypisane do realizacji czynności. Kosztorysowanie Dla potrzeb kosztorysowania można wyliczyć wartość netto i brutto czynności (usług) oraz części wpisanych na danym zleceniu. Wraz z zamykaniem zlecenia Użytkownik ma możliwość tworzenia dokumentów handlowo-magazynowych. Ogólnie fakturowanie zlecenia polega na tworzeniu:
- dokumentu RW na części nie podlegające fakturowaniu,
- dokumentu WZ na części podlegające fakturowaniu,
- dokumentu FA/PA, zawierającego części z dokumentu WZ oraz wszystkie usługi cennikowe z zakładki czynności,
- dokumentu FA na jedną usługę, gdzie części widniejące na fakturze w postaci usługi są rozchodowane przy pomocy RW.